Gode råd
Vi vil rigtig gerne have, at du tjener så meget som muligt på den stand du har lejet. Derfor har vi her samlet nogle gode råd til at få et bedre salg, baseret på vores egne erfaringer.
Følger du disse råd, er du godt på vej. Rådene er baseret på vores egne erfaringer med at sælge hundredtusindvis af varer for kunder i LopGun og mange års handel med egne varer.
Jo mere overskuelig din stand er for købere, jo mere attraktiv er den. Så sørg for at dine varer er stillet op, så de alle er synlige og kan tages ud og stilles på plads uden at vælte eller falde på gulvet.
Kig forbi og ryd standen op regelmæssigt. Sørg for at mærke varer, der har stået der længe ned eller fjerne dem fra standen.
Langt de fleste genbrugs- retro- og vintagevarer sælger godt i LopGun, men sorter og gennemgå varerne inden du stiller dem på din stand.
Sørg for at dine varer er rene og pæne og fungerer. Det er få, der er klar til at købe plettet eller slidt tøj, skårede tallerkener, lamper uden skærm eller ledning eller køkkengrej med et tykt lag fedt på.
Gør det selv projekter har meget lav salgsværdi, selv om det ”bare” er en ny lynlås eller en ny stikprop der mangler. Varer, der er utestede og måske virker er heller ikke meget værd. Test dem og skriv, at de er testede og virker.
Derudover er der mode og smag. Kig på kunderne i butikken og tænk på, hvad de kunne tænke sig at købe. Der kommer alle slags mennesker, men der er rigtig mange yngre kvinder fra lokalområdet og rigtig mange loppeinteresserede storbyturister.
Den rigtige pris er altid den kunderne er villige til at betale, så hvis en vare ikke er solgt efter nogen uger, er det en god ide at mærke den ned eller fjerne den fra hylden. Det er vores erfaring, at prisen skal reduceres kraftigt, 30, 40, 50% for at det gør en forskel.
Et bud på en realistisk pris er, efter vores erfaring, at nyere brugte ting, der er pæne og i orden kan koste 20-30% af nyprisen.
For vintage og ældre ting, skal du passe på med at bruge Google, da de ting der dukker op der, jo altid er de ting, der ikke er blevet solgt endnu. Så der vil være meget imellem, der er prissat alt for højt. De priser du googler dig frem til, er tit de priser varen ikke kan sælges til.
Hvis du har en vare, du har svært ved at prissætte, kan du tale med en vurderingsekspert, hvis du mener den er værdifuld og så er det måske en sag for Bruun Rasmussen. Ellers kan du lave ”hollandsk auktion”, hvor du starter højt prisen og sætter varen ned relativt hurtigt indtil den bliver solgt.
Hvis du har en stand for at få solgt så meget ud som muligt på f.eks. 4 uger, skal du starte med realistiske priser, fylde op og mærke usolgte varer ned løbende og slutte af med nogle dages udsalg med 50% og måske 75% rabat til sidst.
Hvis du driver stand i en længere periode, skal du mærke ned og fjerne varer løbende. Hvis dit salg går i stå, er det mest sandsynlige, at din stand trænger til en grundig gennemgang og masser af nye varer. Har du ikke flere nye varer, er det måske tid at pakke ned og sige på gensyn.
Sørg for at prioritere og bruge din standplads fornuftigt. Det betyder at du skal undgå store ting af lav værdi. Så skal du vælge mellem en stor, brugt papæske fra IKEA til 30 kr eller en stak vintage-tallerkener til 50 kr pr stk, lader du papæsken blive hjemme.
Det betyder også at du skal undgå varer, der er svære at sælge og derfor optager standen lang tid uden at du tjener penge.
I lighed med i andre butikker er der sæsonvarer, så det giver ikke mening at sælge julepynt om sommeren. Derudover er især tøj sæsonpræget, så der sælges ingen vinterfrakker om sommeren og ingen shorts om vinteren. Tøjsæsonerne følger præcis samme mønster som i butikker, der sælger nyt tøj.
Vi gør, hvad vi kan for at markedsføre butikken, så der kommer mange kunder. For at forbedre dit eget salg, kan du også selv markedsføre din stand. Det kan du gøre ved at dele billeder af dine ting på dine egne sociale medier. Hvis du deler på Instagram, så tag os med: @LopGun.dk. På den måde bidrager du både til eget salg og til at gøre opmærksom på butikken.